ΠΟΤΕ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΤΗΝ ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ;

2018-02-06

Ταξιδεύετε στο εξωτερικό και στην είσοδο του μουσείου ζητάτε πληροφορίες σε άψογα Αγγλικά. Ο υπάλληλος με χαρά σας εξυπηρετεί και στο τέλος σας ρωτάει με ευγένεια "Είστε από την Ελλάδα;" Για άλλη μία φορά, η προφορά σας και ο ρυθμός της γλώσσας ή αλλιώς ο "ακουστικός σας χάρτης", έχουν προδώσει το χώρο καταγωγής σας.

Τι είναι όμως ο ακουστικός χάρτης και πότε σχηματίζεται; Ο ακουστικός χάρτης είναι η ικανότητα του ανθρώπου να αναπαράγει τους ήχους της γλώσσας που ακούει και είναι μία ικανότητα που χάνεται μετά το πρώτο έτος ζωής του ανθρώπου. Αν κάποιος ήχος δεν έχει χαρτογραφηθεί από τη μικρή ηλικία, είναι πολύ πιθανόν να μη μπορεί να παραχθεί αργότερα. Γι'αυτό το λόγο υπάρχουν λαοί που δε μπορούν να προφέρουν το ήχο /θ/ ή /ψ/. Ήδη μέχρι την ηλικία των 6 μηνών, παιδιά που μεγαλώνουν σε ελληνόφωνο περιβάλλον έχουν διαφορετικούς ακουστικούς "χάρτες" από τα παιδιά που μεγαλώνουν, ας πούμε, στη Σουηδία.

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

Πριν τις λέξεις, στο κόσμο του νεογέννητου, υπάρχουν οι ήχοι. Όταν ένα βρέφος ακούει έναν ήχο, (ένα φώνημα) ξανά και ξανά, νευρώνες από το αυτί του δρουν διεργετικά στο σχηματισμό συγκεκριμένων συνδέσμων στον εγκεφαλικό φλοιό (που είναι υπεύθυνος για την ακοή) σχηματίζοντας έναν "χάρτη". Με βάση το "χάρτη" αυτό αργότερα θα αναπαράγει τα συγκεκριμένα φωνήματα της γλώσσας του. Η διαμόρφωση του χάρτη ολοκληρώνεται ως τους 12 μήνες και γι' αυτό τα βρέφη χάνουν την ικανότητα διάκρισης ήχων που δεν είναι σημαντικοί στη μητρική τους γλώσσα.

Εκτός από τον ακουστικό "χάρτης" του παιδιού, ένας άλλος σημαντικός παράγοντας στην εκμάθηση μίας ξένης γλώσσας είναι ο ρυθμός και η τονικότητά της. Οι λέξεις που ακούει ένα νήπιο στέλνουν ηλεκτροχημικά σήματα σε συγκεκριμένα σημεία του εγκεφάλου όπου εκατομμύρια κύτταρα με οξυμένη δεκτικότητα και ευαισθησία κινητοποιούνται για να μάθει το παιδί ουσιαστικά οποιαδήποτε γλώσσα. Ήδη μέχρι την ηλικία των 10 ετών, πολλά απ'αυτά, τα περισσότερο δεκτικά στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας κύτταρα, έχουν πεθάνει.

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

Ο Harry Chugani, Παιδιατρικός Νευροβιολόγος του Πανεπιστημίου του Cambridge, υποστηρίζει ότι η καταλληλότερη στιγμή για να εκθέσουμε ένα παιδί σε μία ξένη γλώσσα είναι το πολύ μέχρι τα 10. Οι λέξεις που ακούει ένα νήπιο ενεργοποιούν τη διαδικασία μάθησης της σημασίας, της σύνταξης μιας πρότασης και τον τονισμό μίας γλώσσας. Χωρίς αυτή την ενεργοποίηση το μυαλό αποστερείται των δυνατοτήτων πλήρους ανάπτυξής του.Αν τα νεύρα, που υπάρχουν από τη στιγμή της γέννησης στο μυαλό του παιδιού και τα οποία είναι υπεύθυνα χρησιμοποιηθούν, σταδιακά ενσωματώνονται σε ένα κύκλωμα μέσα στο μυαλό συνδεόμενα με άλλα νεύρα. Αν δε χρησιμοποιηθούν, μπορεί να πεθάνουν.

Έτσι εξηγείται γιατί τα παιδιά στη  νηπιακή ηλικία είναι πραγματικά "σφουγγάρια" και μαθαίνουν με τόση μεγάλη ευκολία.  Γιατί λοιπόν να μην εκθέσουμε τα παιδιά μας στην ξένη γλώσσα ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟ-ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ και να τους μάθουμε απλές φράσεις μέσα από διαλόγους, παιχνίδια και τραγούδια έτσι ώστε το μυαλό τους να δημιουργήσει τα πρότυπα, το ρυθμό και την τονικότητα της γλώσσας για το μέλλον, για μία πιο ολοκληρωμένη εκμάθηση της γλώσσας;

ΠΗΓΕΣ

Jensen Eric, The Learning Brain, Turning Point Publishing 1995

Begley, Sharon "Your Child's Brain" Newsweek, February 19, 1996